1-جمهوری اسلامی یمن متحد

1-جمهوری اسلامی یمن متحد

لازم ان الیمن فتح المکه المره اخری وجعله امنا للظهور قائم فی المکه
1-جمهوری اسلامی یمن متحد

1-جمهوری اسلامی یمن متحد

لازم ان الیمن فتح المکه المره اخری وجعله امنا للظهور قائم فی المکه

سرگذشت کتاب و کتابخوان ها....

کتاب  یا طومار؟

آدم در سنین نوجوانی  یا جوانی، اگر چیزی را ببیند و بشنود، فکر می کند دنیا از اول آنطور بوده است!مثلا برای جوانان امروزی، تصور دنیای بی تلفن همراه، اصلا ممکن نیست یا برای جوانان دیروز، تصور دنیای بدون کتاب! آن ها فکر می کنند از روز ازل، کتاب به همین شکل نوشته  و چاپ می شد.

طرف دیگر قضیه هم این ایراد را دارد. یعنی پیرمردها، دنیای موبایل و کامپیوتر را هم که: بعد از کتاب آمده قبول ندارند!یعنی اگر کسی هزار تا کتاب اینترنتی هم بخواند، آن ها می گویند این فرد کتابخوان نیست و: آمار می دهند که ایرانی ها، فقط 8 دقیقه کتاب می خوانند !

   حالا معضل کتاب نویسی هم همین است . هر سنی می خواهد کتاب را آنطور که می فهمد، تعریف کند و بقیه سن ها را کنار بزند. فرضا اگر ما سه نسل را در نظر بگیرم: نسل کتب خطی ، نسل کتب چاپی و نسل کتب الکترونیکی . پیرمردان با سواد ما که در کودکی مکتب می رفتند، و لوح یا ورق چوبی در دست می گرفتند، و یا آن هایی که مداد جوهری داشتند و: با اب دهان آن را خیس می کردند و می نوشتند. اینها کتابت جوان ها را که با خودکار می نوشتند قبول نداشتند.

    خوشنویسی از نظر آن ها نوشتن با قلم و دوات است، که صدای جیر جیر حرکت قلم روی کاغذ شنیده شود. کتاب هم از نظر اینها چند ورق دست نوشته است که: به هم دوخته می شود. لذا صحافی جدید را که با چسب باشد قبول ندارند! و چاپ کتاب برایشان مفهوم نیست، زیرا کتاب باید با دست آن هم در نور شمع نوشته شود!

 نسخه برداری یا کپی کردن را هم، فقط رونوشت میدانند یعنی با دست از روی قبلی بنویسند! مانند بیشتر محضر خانه ها! میگویند کپی را میتوان تقلب کرد! ولی رونوشت را که مهر دفتر خانه دارد نمی توان!

  نسل دوم که با چاپ آشنایی دارد و: فتوکپی را می شناسد ، زیاد سخت گیر نیست. کپی شناسنامه یا کارت ملی یا هر کپی دیگر را، درست میداند مادامی که خلاف آن ثابت شود.

   اما نسل سوم از کپی چیز دیگری می فهمد! کپی رایت و پست، آپ تو دیت و بک آپ گرفتن، برایش خیلی مهمتر از: کپی شناسنامه و این جور چیزها است. یک کامنت که برایش بگذارند، بهتر از صد تا حاشیه نویسی نسل اول است!یک لایک برایش بکنند، از صدا آفرین و هزار آفرین نسل دومی ها بهتر است. اگر یک روزی نوشته اش به اشتراک گذاشته نشود، از صد بار فلک کردن نسل اولی ها زجر آورتر است.

همین تفاوت بین سه نسل حاضر در میان ما، نشان از تاریخ پر فراز ونشیب کتاب دارد  و: اصلا شاید کتاب تاریخی نداشته باشد. بلکه فقط تاریخچه داشته باشد!

   یک بررسی ساده نشان می دهد: کتاب به شکل امروزی، عمری کمتر از یک قرن دارد. و قبل از آن گرچه از نام کتاب استفاده می شده، ولی واقعا کتابی در کار نبوده است.

    میدانید تا مدت ها خط وجود نداشت، پس کتاب هم وجود نداشت! وقتی خط اختراع شد، کاغذی وجود نداشت پس باز هم کتابی وجود نداشت. در این دوران اغلب نوشته ها کوتاه و فشرده بوده، و بر روی سنگ ها و گل ها یا دیوار ها نوشته می شده است.

مدتی پاپیروس و بعد چرم ، بالاخره کاغذ و پارچه برای نوشتن پیدا شد. ولی باز هم کتابی وجود نداشت . زیرا نوشته های زیادی وجود نداشت .اگر هم زیاد بود به هم مربوط نمی شد. لذا باز هم کتاب نبود. خیلی مطلب طولانی می شد، پارچه یا کاغذ یا پوست را، بزرگتر می گرفتند و بعد آن را لوله می کردند و: طومار درست می شد. خیلی اهمیت داشت آن را با طلا می نوشتند. و دو سر طومار را چوب می گذاشتند تا خورده نشود.

   شاید از زمان اختراع دستگاه چاپ، بشر به این فکر افتاد که مطالب بلند را، بریده بریده کند تا دستگاه چاپ بتواند آن را چاپ کند! لذا اندازه استاندارد کاغذ یا ورق، از آن موقع شروع شد. تا مدت ها این کاغذها یا ورق پاره ها را، با نخ و سوزن به هم می دوختند. ولی صفحه شماری مد نبود، بلکه مطلب آخر هر صفحه را در اول صفحه بعد، تکرار می کردند!

    سال ها طول کشید تا مطالب به هم پیوسته پیدا شد. و بعد برای چاپ کردن آن ناچار شدند صفحه شمار بزنند. و این زمان به ما خیلی نزدیک است. یعنی شاید بیش از صد سال نباشد که در جهان، و بیش از 50سال نباشد که در ایران، کتاب به شکل امروز تولید شد! بزرگتر ها یادشان است که درس های دبیرستان، کتاب نداشت معلم ها از خودشان جزوه می گفتند! شاید از دهه 40یا پنجاه این روش فعلی: چاپ کتاب یکدست رواج پیدا کرد.

   کمی کوچکتر ها یادشان است که: در دانشگاه ها هم همینطور بود: جزوه، پلی کپی، از روی دست هم نوشتن و: این جور چیزها. هنوز کتاب های دانشگاه  و: حوزه های ما یا در هند چاپ میشد یا در ایتالیا و: این اواخر لبنان و عراق ..

بله عزیران من این بود سرگذشت کتاب و کتابخوان ها....


Kitap ya da kaydırma ?

Ergenlik ya da genç bir kişi olarak, her şeyi görmek ve duymak ,dünya olduğu gibi ilk ! Genç cep telefonu olmadan bir dünya hayal etmek insanların , ya da kitapların olmadığı bir dünya hayal etmek bugün genç insanlar için , hatta imkansız örneği ! Düşünüyor Onlar sonsuzluğun düşünüyorum, bu yüzdenkitap yazılmış ve yayınlanmıştır.

Diğer taraftabir sorundur. Yaşlı adam , Zelda hattadünya:kitaplar gelmezinternete binkitap okumak , onlar istatistikler gösteriyor , bu bir okuyucu değil demek kiİranlılar , sadece 8 dakika kitap ! oku!

   Şimdi bu bir kitap yazma ilesorundur. Kitap,tanımını anlar gibi herhangi bir yaşta olacak ve diğer tüm yaş dışlamak için . Örneğin, üç kuşaktır bir göz atarsak: el yazmaları , basılı kitap , nesiller ve elektronik kitap nesillerinnesil . Bizim çocukluk çağında okuma-yazma ve eski okul gitti ve barut veya ahşap levhalar taraftan vardı , ya da kalem ve mürekkep ile bu : Onlar tükürükle ıslak ve yazdı . Bunu kabul etmedi yazdığı bir kalem ile bu genç yazma .

    Kalem ve bunların hokkası ile kaligrafi yazı , bu tweet duyulmasını kağıt üzerinde okşar . Bu arada dikili olacak , elle yazılmış bir kitabın birkaç yaprak vardır . Yapıştırılmış olduğu bu yeni bağlama fikirde değil ! Vekitap mum elle yazılmış olmalıdır , çünkü onlar içinkitap !

 Transkripsiyon veya kopyalamak , sadece biliyorum elle bir önceki yazma transkript ! En büyük evler gibi ! Kopya hile denebilecek ! AmaHome Officemühür bir kopyası olamaz biriktirdi!

  Ikinci nesilbaskı ile tanıdık : fotokopi çok sert değil , bilir . Sadece sürece o aksi kanıtlanmış olduğu gibi Ulusal Kimlik Kartı veya herhangi bir kopyalama veya diğer kopyalama , .

   Ama başkaüçüncü nesil kopya anlar ! Telif Hakları ve sonrası Ptvdyt ve ondan çok daha fazla oluyor yedekler : doğum belgesi ve tüm bu şeyleri bir kopyasını . Ona yüz açıklamalarla daha iyi bir yorum bırakın ,birinci nesil yapmak bir kanadını ona ,girişimcilerin binlerce ses veikinci nesil yaratmak daha olmasıdır. Bir gün yaptığı yazılı ortak olmak ise, yüz kere Vrtr acı biçare eski nesil.

Aramızdaşimdiki nesil arasındaki bu fark , tarihin iniş ve çıkışlar kitap dolu: Belki de hiçbir tarih kitabı var . Bu sadece tarih olabilir !

   Basit bir soruşturma gösterir :kitap bugün bir yüzyıl daha azdır . Bukitabınisminden önce kullanılan , ancak olsakitap gerçekten işe yaramadı .

    Hiçbir uzun çizgiler vardı , biliyorum , bu yüzden hiçbir kitap yoktu ! Çizgi icat edildiğinde , hiçbir kağıt yüzden açık bir kitap oradaydı . Bu dönemde , en çok mesaj kısa ve özlü , vekayalar üzerinde , çiçek veya duvarlar yazılmıştır.

Bir süre , papirüs ve deri , kağıt ve tekstilden sonra nihayetyazma bulundu . Fakat yine de, bir kitap vardı . Yazılı bir sürü çünkü zaten bağlı değilse . Yüksek oldu . Yani yine , değil kitap. Çok uzun , bez veya kağıt veya deri , daha büyük olduğunu ve daha sonratüpler kalmıştık :dilekçe doğru idi . Altın çok önemli olarak yazdı. Vedilekçe koymak için ahşap iki yenmemelidir .

   Belki baskıicadından beri ,adamyazıcı yazdırmak böylece bozulan , uzun yazma hakkında fikirleri var ! Bu standart boyutlu kağıt veya zarf , ardından başladı . Uzun , iplik ve dikiş iğneleri halinde yırtılmış Bu kağıt yaprak beraberdik . Ancak, bazı ekran modu , amailk sayfada her sayfanıniçeriği daha sonra bunları tekrar !

    Bu sürekli malzemenin yıl bulunmuştur sürdü. Ve sonra onlar tamamen bir sayfa yazdırmak zorunda kaldılar . Bu kez biz çok yakın. İran bugün bir kitap formu üreten olduğunu Peki,dünyada belki daha bir yüz yıl değil, 50 yıldan fazla ! Büyük okul dersleri, hiçbir kitap , broşüröğretmenlere kendilerini söyleyerek unutmayın ! Belki40'lı veya elli güncel yöntem : birleşik kitap canlandırıldı .

   Ve deüniversitelerde bu biraz daha düşük ona verin: broşürler ,el yazma polimorfik kopyalar : bütün bunlar . Başka kitaplar ve üniversite : Lübnan ve Irak'takisonu : Bölgemizde ve Hindistan'da ya da İtalya'da yayınlandı .

Evet AZİZ bana , buhikaye kitabı :okuyucu ....

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.